. Дєчєнкова Н. Формування життєвої компетентності дітей дошкільного віку через впровадження елементів програми «Крок за кроком» - 3 Лютого 2014 - Науково-практична інтернет-конференція 4-8.01.2014 р. - Персональный сайт
Дошкільна освіта м. Кіровограда. Методист - Наталя Бабіч
Вівторок, 23.04.2024, 12:00
ГоловнаРеєстраціяВхід Вітаю Вас Гість | RSS

Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » 2014 » Лютий » 3 » Дєчєнкова Н. Формування життєвої компетентності дітей дошкільного віку через впровадження елементів програми «Крок за кроком»
18:25
Дєчєнкова Н. Формування життєвої компетентності дітей дошкільного віку через впровадження елементів програми «Крок за кроком»

 

Формування життєвої компетентності дітей дошкільного віку через впровадження елементів програми «Крок за кроком»

 Дєчєнкова Наталія Олександрівна,

вихователь дошкільного навчального закладу  (ясла-садок) №61 «Гніздечко»


Методичні рекомендації  щодо індивідуалізації роботи з дітьми по персоніфікації особистісних якостей, які слід розвивати  - турботу, піклування, ентузіазм, інтелектуальну допитливість, комунікативність, креативність. 

Ключові слова: індивідуалізація, співпраця, соціалізація дитини, гра.

 Програма "Крок за крокомґрунтується на розумінні того, що діти найкраще розвиваються, якщо вони внутрішньо готові до навчання і активно задіяні в процесі свого навчання. Ретельно сплановане оточення заохочує дітей до дослідження, експериментування і творчості. Роль вихователів полягає у визначенні відповідної мети для кожної окремої дитини і для групи в цілому, позитивній реакції на інтереси дітей, повазі до особистісних сильних і слабких сторін кожної дитини, підтримці природної поведінки малої дитини та стимулювання партнерського навчання.

Метою програми "Крок за крокомє розвиток у кожної дитини здатності до:

Творчості, уяви та винахідливості.

Критичного мислення і здатності робити вибір.

Розпізнавання та вирішення проблем.

Турботи про колектив, країну та навколишнє середовище.

Програма «Крок за кроком», елементи якої впроваджуються в роботі вихователів, включає  в себе основні принципи розвитку раннього дитинства: конструктивізм, практику відповідності розвитку, прогресивну освіту [3].

Завдяки конструктивізму навчання відбувається тоді, коли діти починають розуміти зміст світу навколо себе. Навчання стає процесом взаємодії дитини  і дорослого, іншими дітьми і довкіллям. Діти будують своє власне розуміння світу, але роль дорослого має бути  в даному процесі як підсилювач, що є дуже важливо для формування світогляду дитини [3].

Навчальний план має відповідати розвитку дитини. Він ґрунтується на тому, що всі діти у своєму розвитку проходять загальні етапи і одночасно кожна дитина є унікальною індивідуальністю та особистістю. Плануючи роботу, вихователям рекомендується вивчити та знати типові риси розвитку дитини для того, щоб забезпечити їй реальний набір навчальних матеріалів і видів діяльності. Навчальний план, що відповідає  розвитку, має містити такі види діяльності, які ґрунтуються на інтересах дітей, їх пізнавальному  рівні, соціальній та емоційній зрілості. Саме такі види діяльності  базуються на природній  дитячій цікавості, задоволенні від чуттєвого досвіду і прагненні випробовувати свої власні ідеї.

Освіта дошкільників має розглядатись  як процес життя, а не підготовка до майбутнього життя – це підкреслює  прогресивна освіта. Програма «Крок за кроком» передбачає створення такого навчального середовища, яке стимулює вироблення умінь і розвиток інтересів кожної окремої дитини, водночас визначає важливість навчання ровесників з ровесниками  або малої групи дітей разом [3].

Оскільки програма ґрунтується на теорії розвитку, дитина в цілому є центром навчального процесу. До уваги беруться всі аспекти розвитку – фізичний, соціальний, емоційний та пізнавальний. Планування роботи з дітьми спрямоване на соціальний та емоційний розвиток дитини. Це означає, що дорослий має допомогти дитині через різні за змістом і формою організації ігри визначитися зі своїми здібностями, інтересами, якостями, прихильностями, тобто освоїти науку життя, оволодіти певними правилами, які обмежують її безмежне "хочу”, допомагають налагодити гармонійні взаємини з людьми, які її оточують.

Відомо, що дитина буде краще засвоювати нове, якщо вона буде почувати себе захищеною, впевненою в собі, в своїх силах, люблячою, потрібною. Тому на перше місце постає питання про формування колективу групи, партнерських стосунків між дітьми і дорослими групи, налагодження співпраці з батьками.

Діти, які відчувають себе частиною колективу, виходять за межі свого безпосереднього інтересу заради користі групи. Вони піклуються один про одного. Коли вони  почуваються частиною колективу,  то більше й довше працюють задля її інтересів. Вони знають сильні сторони особистостей у групі та можуть, за потреби, їх використати. У процесі спільної діяльності у дітей виникає  певний рівень довіри між членами колективу.

Піклування одне про одного, відчуття безпеки, якої вистачає для того, аби ділитись важливими ідеями, думками, готовність допомагати друзям  - це саме   ті якості, що віддзеркалюють сутність даної інноваційної технології. Однією з форм роботи є ранкова зустріч.

Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня всієї групи з вихователем.. сидячи  в колі  один напроти одного, кожна дитина вдумливо і поважно вітається з друзями, після чого на протязі короткого часу  ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою  слухають і ставлять  свої запитання, роблять зауваження. Після цього вся група приймає участь у короткій, енергійній груповій вправі. Ранкова зустріч для дітей закінчується щоденними новинами, які готує вихователь, щоб підкреслити навчальні завдання цього дня [3].

Ранкова зустріч – це збір дітей, де панує атмосфера спілкування та відповідальності.  Дорослий  створює позитивну атмосферу у групі на весь день перебування дітей в дитячому садку.

За програмою «Крок за кроком» ранкова зустріч складається з чотирьох компонентів.

ВІТАННЯ. Усі діти вітаються, і розуміють що вони є важливими членами групи. Діти збираються в коло разом зі своїм вихователем всі звертаються  один до одного на ім’я, що допомагає створити атмосферу дружби та причетності. Вітання створює спокійний і розважливий настрій.

ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ. Діти висловлюють свої думки, обмінюються ідеями, пропонують важливі теми для обговорення. Діти в групі мають можливість дізнатись один про одного більше. Обмін інформацією дає можливість дітям  навчитись впевнено говорити і слухати. Кожна дитина може ставити запитання чи коментувати, а той хто говорить, у змозі реагувати, звертаючись до своїх ровесників.

ГРУПОВЕ ЗАНЯТТЯ. У групі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участь в іграх, заняттях, бесідах. Позбавлені елементів суперництва ігри та заняття, враховують індивідуальний рівень розвитку певної навички в учасників. Такі заняття  здебільшого пов’язані з темою, яка вивчається в даний час.

ЩОДЕННІ НОВИНИ. Вони допомагають дітям тренувати  навчальні навички, що сприяють розвиткові математичних та мовленнєвих здібностей.  Щоденні новини можуть містити різні завдання (заповнення календаря природи) [3].

Вміння говорити і слухати є найважливішими якостями, які необхідні для демократичної культури. Навіть дошкільники можуть висловлювати свою точку зору, чути відмінні думки інших людей та зважувати їх. Діти, які можуть ефективно спілкуватись: висловлюють свої думки таким чином, щоб їх розуміли інші; уважно слухають коли говорять інші; вирішують проблеми за допомогою слів; пропонують свої ідеї групі.

Ці навички дуже важливі для успішного життя в групі, колективі, спільного навчання та розв’язання конфліктних ситуацій. Ранкові зустрічі за програмою «Крок за кроком» - ідеальна можливість для розвитку цих навичок [3].

Перш ніж розпочинати роботу за програмою «Крок за кроком» слід скласти перспективний план роботи на рік. Планування є важливим етапом розробки та впровадження програми. Воно дає можливість вихователям спокійно, злагоджено співпрацювати, допомагає уникати змішування ролей і обов’язків. При перспективному плануванні вихователі мають можливість дивитися вперед на весь навчальний рік, обговорювати підбір матеріалу, щоб діти почували себе комфортно і легко, та як залучити сімї до участі в програмі. Довготермінове планування дає вихователям змогу визначати віхи розвитку.

Сплановану роботу по формуванню життєвої компетентності дітей дошкільного віку через впровадження елементів програми «Крок за кроком»  можна умовно поділити на розділи:

Залучення батьків до співпраці для підкріплення й розширення навчального процесу в групі та для формування інтересу й створення умов для навчання вдома.

"Нумо, познайомимося!Ігри спрямовані на єднання групи.

Ігрові вправи на формування почуття власної гідності та самосвідомості.

Реконструктивно-формувальний блок "Нумо, навчимося!

Корекційно-профілактичні ігри та вправи для розвитку, укріплення та формування соціального здоровя.

Розділ «Залучення батьків до співпраці для закріплення й розширення навчального процесу в групі щодо для формування інтересу дошкільників та відповідних створення умов для навчання вдома»

Вихователі і батьки поділяють відповідальність у спільній роботі з розвитку партнерських стосунків. Спілкування, повага, прийняття відмінностей та захист інтересів дітей створюють основу для добрих взаємовідносин. Цю роботу рекомендується проводити в вересні та жовтні місяці.

У програмі «Крок за кроком» велика увага приділяється особистісному розвитку дітей. Адже для того, щоб дитина досягла успіху в інтелектуальній сфері, розвивала відчуття сприйняття, увагу, пам’ять, мислення, пізнання повинно бути радісним, приносити дитині справжнє задоволення. Дуже важливо, щоб дитина мала  позитивну я-концепцію, відчувала себе захищеною, була впевненою, що її люблять, приймають її  індивідуальні особливості, поважають інтереси.  Тоді вона не буде боятися робити вибір, братися за нове, помилятися, а буде активно досліджувати, експериментувати, мислити і крок за кроком йти до успіху.

Важливими чинниками формування позитивної самооцінки є розвиток у дітей почуття безпеки, ідентифікації та власної належності до групи.

Почуття безпеки.

Провести бесіди: «Якою б діти хотіли бачити групову кімнату?», «Які б стосунки хотіли б мати у групі?».

Проведення групових зборів для обговорення поведінки в групі, складання характеристики ідеальної групи і того, що спостерігається у дійсності. Добиватись підтримки батьків для покращення роботи.

Встановити контакт з батьками, щоб мати уявлення про сподівання і очікування батьків.

Почуття ідентифікації.

Дати дітям можливість пізнати свою індивідуальну унікальність.

Почати ланцюжок компліментів, говорячи компліменти одній дитині, а та дякує і говорить компліменти іншій. Кожна дитина тренується у вміння робити компліменти.

Придумати з групою різноманітні способи похвали. Це можуть бути аплодисменти,  підняті кулачки, піднятий до гори  великий палець,  скандування.

Допоможіть дітям навчитися виявляти свої відчуття, враження, почуття і настрій. Коли у когось з дітей поганий (важкий, неприємний) день, запропонуйте всім дітям встати у  дві паралельні лінії, потім попросіть «невдах» пройти по цьому «живому коридору», де кожен скаже щось тепле, позитивне, смішне, що підбадьорить товариша, який проходить повз них [1, с. 2].

Почуття належності.

Проведення бесід «Давайте познайомимось». Діти розповідають про свої дні народження, про братиків, сестричок, домашніх тварин, улюблені ігри. Це допомагає дітям зрозуміти, хто вони є в цілому.

Якщо в групу приходить нова дитина,  можна запропонувати їй товариша, він сам розпитає його, а потім представить іншим дітям.

Заохочуйте дітей гратися в ігри, де вони називають одне одного на імя.

Заохочуйте дітей об’єднуватися у невеликі групи, де вони допомагають один одному.

Заплануйте святкування днів народження, відмічайте їх з особливою повітряною кулькою, веселим вільним днем, короною, піснею,  спеціально написаним привітанням.

Заохочуйте дітей грати не у змагальні ігри – для того, щоб всі діти могли взяти участь і насолоджуватися спортом без тиску «духу змагання».

Спостерігайте за дітьми своєї групи і визначайте тих дітей котрі прагнуть усамітнитись. Сприяйте тому, щоб ці діти приєднувалися до інших, щоб їх не забували і запрошували в свою компанію.

Рекомендовано проводити такі ігри-вправи: гра в імена, вправа «Співання імені», ранкова зустріч «Привітання», «Крісло автора», «Чарівне крісельце», «Масаж один одному», «Хто торкнувся». Цю роботу доцільно проводити у вересні та жовтні поточного року [1, с. 2].

Розділ "Нумо, познайомимось!”

Доцільно проводити з дітьми ігри, спрямовані на єднання групи, які  розвивають бажання знайомитися, вчать ввічливо звертатися один до одного, розвивають відчуття єдності, причетності до групи. До цього розділу роботи рекомендується проводити такі ігри: «Равлик» «Велике дерево» «Конкурс хвальків» «Плутанина» «Дзеркало». Етюди на вираження задоволення і радості: «Золоті краплини» «Квітка» [1, 2]. Такі ігри проводяться, згідно перспективного плану, в листопаді.

Розділ «Ігрові вправи на формування почуття власної гідності та самосвідомості»

Вправи на формування почуття власної гідності та самосвідомості розвивають ціннісне ставлення до себе та свого імені, допомагають у розвитку самосвідомості, сприяють розумінню, що всі діти однаково важливі. «Квітка свого імені» «Найважливіша в світі людина». Гра на визначення «досягнень» дитини в день її народження, Конкурс на кращий комплімент, Розвиваюча гра "Квітка бажань» [1, с. 2]. Рекомендовані ігрові вправи та ігри слід практикувати з грудня по лютий .

Реконструктивно-формувальний розділ "Нумо, навчимося!

Ігри, казки цього розділу розвивають турботливе ставлення одне до одного, спостережливість, соціальну компетентність, вміння налагоджувати контакти за різних обставин (ігри та ігрові вправи "Радіооб’ява”, «Телефон», «Зіпсований телефон», «Довірся мені» або «Поводир») – березень – квітень поточного року.

Розділ «Корекційно-профілактичні вправи для розвитку, закріплення та формування соціального здоров’я»

Корекційно-профілактичні вправи для розвитку, закріплення та формування соціального здоров’я  розвивають почуття відповідальності за іншу людину, довіру один до одного, формують навички активного входження в контакт, розвивають досвід позитивної взаємодії з однолітками, членами родини, іншими людьми (ігри та ігрові вправи «Привіт, друже!», вправа «Подобається – не подобається», вправа «Складемо валізу злих, не добрих слів», «Дзеркало», вправа «Сонячний зайчик») [1, с. 2]. Ці вправи доцільно проводити у травні.

Завдяки практиці різних методів програми  «Крок за кроком» маленькі діти переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвиткові емпатії, активному слуханню однолітків, навчають розуміти позиції інших людей. Уміння сприймати точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності та визнанню відмінності. Такі соціальні компетентності допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування.

        Список використаної літератури:
1. Атемасова О.Н. Психогімнастика. Старший дошкільний вік / Упоряд. О.Н. Атемасова. – Х.: Видавництво «Ранок», 2010. –
258 с.
2. Марінушкіна О.Є. Корекційні програми на допомогу практичному психологу ДНЗ / Уклад. О.Є. Марінушкіна, К.В.Замазій. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – С. 16-28.

3. Хансен Н. Особистісно – орієнтована дошкільна освіта дітей 3-5 років. Методичне керівництво до програми «Крок за кроком» // К.Н. Хансен, Р.К. Кауфман, К.Б. Уолш. Пер. з англ. – К.: Всеукраїнський фонд «Крок за кроком», 2000. – С. 85.

4. Матеріали з методичної літератури та періодичних видань (ДНЗ, Дошкільне виховання, Палітра педагога, Бібліотечка вихователя).

 

 

Переглядів: 4067 | Додав: Наталья | Рейтинг: 4.7/6
Всього коментарів: 111 2 »
11 Лариса  
0
Дуже цікава стаття.Змістовний та корисний матеріал. Дякую! ДНЗ №27

10 Conya  
0
Спасибо за интересный материал. Возьму на вооружение.

9 Ангеліна  
0
Дуже добре, це такий потрібний матеріал. Не всі педпрацівники знайомі з цією програмою. А там, де використовують, хоча б частково,  ранкові зустрічі, це позитивно впливає на емоційно-психологічний настрій дітей на весь день,  сприяє згуртованості і комунікативності, духовно зближує дітей. Дякую.

8 Зінаїда  
0
Спілкування з дітьми - це дуже важливо! А ще важливіше знаходити контакт з дітьми, особливо в наш час, коли батьки недостатньо спілкуються з своїми малятами. Ваш матеріал допомагає нлаштувати дітей на доброту, взаємоповагу, любов до себе, до близьких і рідних дитині.

7 Викторія Максимівна  
0
Хотілося отримати більше рекомендацій щодо використання таких форм роботи

6 Антонина  
0
мне очень понравился материал этой статьи. обьязательно буду использовать предложеный материал в своей работе

5 О. Федоров  
0
Тема статті надзвичайно актуальна, оскільки, як відомо, зміст сучасної освіти спрямовується на посилення життєвої затребуваності: дитині необхідно оволодівати різними способами діяльності, а не знаннями про ці способи, важливо освоювати життєві компетенції.
Авторові варто було б, звичайно, пояснити, що він розуміє під «життєвою компетентністю».
Вважаю, що життєву компетентність сучасної людини можна трактувати як комплекс таких компетенцій:
- інформаційні компетенції (способи прийому, зберігання, оформлення та передачі інформації);
- проектувальні (способи визначення цілей, ресурсів їх досягнення, дій, термінів);
- оцінювальні (способи порівняння результатів із цілями, класифікація, абстрагування, прогнозування, систематизація, конкретизація);
- комунікативні компетенції (способи передачі інформації і залучення ресурсів інших людей для досягнення своїх цілей).

Федоров О.В., кандидат пед. наук, доцент кафедри філософії та соціальних наук КІРУЕ

4 Светлана  
0
Даже цiкава, позитивная статья. Взяла для себе багато нового. Луже цiкавi iгри, якi я взяла для себе для роботи.

3 наташа.л.  
0
Мені було цікаво прочитати матеріал.Треба взяти до уваги в своїй роботі. Цікаві ігри які можна використати,коли зустрічаеш дітей в ранці на прогулянці.Дякую за цей матеріал.

2 мария  
0
Очень интересный материал. Много интересных игор , которые можно использовать в работе с детьми.

1-10 11-11
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу

Пошук

Календар
«  Лютий 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728

Архів записів

Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024 Конструктор сайтів - uCoz